Totalt antall sidevisninger

Strikking

mandag 19. desember 2011

Sjokolade tutter

Har laget småkaker eller konfekt som ligner på Sara Bernard kakene jeg spiste som liten. I bunnen er det kransekakedeig, med sjokoladesmørkrem dyppet i mørk sjokolade....mums... Disse går ned på høykant og jeg må lage to porsjoner, en til før jul og en til romjulen. Her er oppskriften hvis noen vil ha, mye ca for det blir litt slump for å feks få kremen tykk nok og glasuren tynn/tykk nok. Her kommer den: 





Ca 60 stk 

200 g mørk og lys kokesjokolade, (100 g lys til krem og 100 mørk til glasur).
300 g meierismør
500 g Kransekakedeig(en pakke ferdigdeig)
3 ss sterk kaffe
1-2 ss kakao
ca 500 g melis tilsett mer hvis kremen ikke blir helt stiv( skal bli litt gjørmete).


Krem:
100 g kokesjokolade smeltes i vannbad sammen med 300 g meierismør. Sett tilside og vent litt så den ikke er glovarm, men lunken. Tilsett ca 3 ss sterk kaffe og 1-2 ss kakao, jeg foretrekker 1 ss for jeg liker den lys. Tilsett Melisen og bruk mikser så den blir ordentlig luftig( ca 3min). Sett kjølig til bunnene er ferdige. 



Bunnene:
Lag kuler av kransekakedeigen og trykk de flate, størrelsen velger du selv, men jeg liker de ganske små (3 cm i diameter) for de er mektige og det er lettere å oppbevare de i bokser.  Stekes til de er gyldne på 190 grader. Avkjøles på rist til de er helt kalde.



Glasur:
Smelt 100 g mørk kokesjokolade i vannbad og tilsett ca 100 g delfiafett. Vent til den er "kaldere" før du dypper...



Bruk kakesprøyte til å trykke ut krem på hver kransekakebunn. Her tar du på så mye du ønsker selv. Sett til avkjøling. Når de har blitt kalde dypp kakene opp ned i glasuren, men ikke bunnen.  Nå er det bare litt avkjøling til og så kan man mumse.....



   
 

3 kommentarer:

  1. MMMMmmmmmmmmmmmm den der skal prøves ja :) Så skikkelig jummey ut :)
    God jul til deg :)

    SvarSlett
  2. Hei Mariann! Nå har jeg funnet bloggen din! Koselig å lese det du skriver. Huset blir jo kjempefint, og tulla deres er nydelig! Ha en flott jul! Klem fra Gine

    SvarSlett
  3. åh! kjekt med en oppskrift på denne :) Jeg prøvde en annen her for noen dager siden. og det ble FAIL! Hadde jeg hatt litt energi til overs, skulle jeg prøvd denne. Får se hva morgendagen bringer ;) jeg har nemlig en liten kransekakedeig på lur .. hihi.

    SvarSlett

Koselige meldinger